Vier vragen over merkregistratie

Bedrijven investeren veel in het opbouwen van hun merken, de zogenaamde brand strategy. Dat is niet verwonderlijk want de bedrijfswaarde heeft een nauw verband met de waarde van de merken in de portfolio. Deze hoge status van merken komt ook tot uiting in het groeiend aantal merkregistraties bij merkenbureaus. Maar waar doe je dat nou eigenlijk, een merk registreren? In dit artikel geven we je antwoord op deze en nog drie andere veel gestelde vragen over merkregistratie. 

Waar kan ik een Nederlands merk registreren? 

In Nederland laat je jouw merk registreren bij het Benelux Bureau voor de Intellectuele Eigendom (BOIP). Dit instituut, dat in de jaren ‘70 is opgericht, verzorgt alle merk registraties in de Benelux landen, België, Nederland en Luxemburg. De BOIP neemt de aanvragen in behandeling en controleert de registreerbaarheid van het merk. De BOIP houdt ook het merkenregister bij voor ons land.  

Kan ik zelf mijn merk registreren? 

Ja, in principe kun je zelf een aanvraag procedure starten voor merkregistratie bij het BOIP. Echter, omdat het een ingewikkelde procedure kan zijn, raden wij aan om een adviesbureau zoals Novagraaf in de arm te nemen. Dat scheelt een hoop tijd en gedoe.  

Wat is een merk? 

Onder een merk wordt verstaan ​​een identificatiemiddel voor producten en diensten. Het moet geschikt zijn om de producten en diensten van het ene bedrijf te onderscheiden van die van andere bedrijven. Op die manier kan de consument de producten en diensten toewijzen aan een bedrijf, weet hij wiens producten hij consumeert en kan hij deze onderscheiden van concurrerende aanbiedingen. 

Waarvoor kan ik een merk registreren? 

Een merk kan worden aangevraagd voor alle soorten goederen en diensten die als product voor commerciële doeleinden op de markt worden aangeboden. Het is ook mogelijk om meerdere goederen en diensten te kiezen voor een enkel merk. In de zogenaamde Nice Classificatie worden deze individuele goederen en diensten in verschillende klassen gerangschikt. 

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Een grote bouwsteiger
Zakelijk

Het belang van regelmatig onderhoud van steigers: voor- en nadelen

Steigers zijn onmisbare hulpmiddelen in de bouwsector. Ze zorgen voor veilige werkplekken op hoogte en maken het mogelijk om efficiënt en effectief te werken. Maar net als elk ander gereedschap, vereisen steigers regelmatig onderhoud om hun functionaliteit en veiligheid te waarborgen. Voordelen van regelmatig onderhoud 1. Veiligheid voorop Het belangrijkste voordeel van regelmatig onderhoud is […]

Read More
Een bord van een ondernemer met vertalingen erop
Zakelijk

De top 5 trends in vertalingen voor ondernemers in 2025

In de steeds meer geglobaliseerde zakenwereld van vandaag is effectieve communicatie over taalgrenzen heen cruciaal voor succes. Ondernemers die internationaal willen uitbreiden, moeten op de hoogte blijven van de nieuwste trends in vertalingen om concurrerend te blijven. In dit artikel bespreken we de top vijf trends in vertalingen die ondernemers in 2025 moeten kennen. 1. […]

Read More
Tips

Hoe sluit je aanhanger verlichting aan?

Als je nieuwe aanhanger verlichting koopt, wil je uiteraard weten hoe je dit aansluit. Als je een compleet nieuwe verlichtingsset koopt, is deze vaak plug & play te gebruiken. Dat betekent dat je met connectoren de lampen gemakkelijk aan kunt sluiten en er een hoofdkabel naar de voorkant van de aanhanger loopt en de stekker […]

Read More