Vier vragen over merkregistratie

Bedrijven investeren veel in het opbouwen van hun merken, de zogenaamde brand strategy. Dat is niet verwonderlijk want de bedrijfswaarde heeft een nauw verband met de waarde van de merken in de portfolio. Deze hoge status van merken komt ook tot uiting in het groeiend aantal merkregistraties bij merkenbureaus. Maar waar doe je dat nou eigenlijk, een merk registreren? In dit artikel geven we je antwoord op deze en nog drie andere veel gestelde vragen over merkregistratie. 

Waar kan ik een Nederlands merk registreren? 

In Nederland laat je jouw merk registreren bij het Benelux Bureau voor de Intellectuele Eigendom (BOIP). Dit instituut, dat in de jaren ‘70 is opgericht, verzorgt alle merk registraties in de Benelux landen, België, Nederland en Luxemburg. De BOIP neemt de aanvragen in behandeling en controleert de registreerbaarheid van het merk. De BOIP houdt ook het merkenregister bij voor ons land.  

Kan ik zelf mijn merk registreren? 

Ja, in principe kun je zelf een aanvraag procedure starten voor merkregistratie bij het BOIP. Echter, omdat het een ingewikkelde procedure kan zijn, raden wij aan om een adviesbureau zoals Novagraaf in de arm te nemen. Dat scheelt een hoop tijd en gedoe.  

Wat is een merk? 

Onder een merk wordt verstaan ​​een identificatiemiddel voor producten en diensten. Het moet geschikt zijn om de producten en diensten van het ene bedrijf te onderscheiden van die van andere bedrijven. Op die manier kan de consument de producten en diensten toewijzen aan een bedrijf, weet hij wiens producten hij consumeert en kan hij deze onderscheiden van concurrerende aanbiedingen. 

Waarvoor kan ik een merk registreren? 

Een merk kan worden aangevraagd voor alle soorten goederen en diensten die als product voor commerciële doeleinden op de markt worden aangeboden. Het is ook mogelijk om meerdere goederen en diensten te kiezen voor een enkel merk. In de zogenaamde Nice Classificatie worden deze individuele goederen en diensten in verschillende klassen gerangschikt. 

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Zakelijk

Het Optimaliseren van Incasso’s: Een Diepgaande Benadering van Debiteurenbeheer

Incasso’s vormen een integraal onderdeel van het financiële ecosysteem van bedrijven, waarbij het innen van openstaande betalingen cruciaal is voor een gezonde cashflow en financiële stabiliteit. In de dynamische wereld van vandaag moeten bedrijven echter meer doen dan alleen betalingen innen; ze moeten een strategische benadering van incasso’s hanteren om te zorgen voor efficiënt debiteurenbeheer […]

Read More
Zakelijk

Mythen vs. Feiten

Als ondernemer of zzp’er heb je vast wel eens gehoord van het Stipp pensioen. Misschien ben je zelfs al aangesloten bij dit pensioenfonds, of overweeg je om dit te doen. Maar wat is het Stipp pensioen nu precies en wat zijn de voor- en nadelen ervan? In dit artikel ontkrachten we enkele mythen en geven […]

Read More
Zakelijk

Hoe kies je de juiste pen voor jouw bedrijf?

Het kiezen van de juiste pen voor jouw bedrijf kan een uitdagende taak zijn. Er zijn zoveel verschillende opties beschikbaar, elk met hun eigen kenmerken en voordelen. In dit artikel gaan we dieper in op waar je op moet letten bij het kiezen van een pen die perfect aansluit bij de behoeften van jouw bedrijf. […]

Read More